Większości z nas dieta kojarzy się z odchudzaniem, zrzucaniem zbędnych kilogramów oraz poprawianiem wyglądu sylwetki. Otóż nie tylko. Problemy z figurą to nie tylko nadwaga, ale również niedowagą. Niedowaga dotyka zwykle osoby z przyspieszoną przemianą materii, prowadzące bardzo aktywny i stresujący tryb życia. Powody niedowagi, czy niedożywienia mogą być różne, poczynając od chorób (m.in. nowotworowych), poprzez niewłaściwe odchudzanie. Dlatego zanim zdecydujemy się na zastosowanie diety na przytycie, trzeba skonsultować się z lekarzem, który zdiagnozuje przyczynę spadku wagi i zleci wykonanie kompletu badań (by wykluczyć np. nadczynność tarczycy bądź pasożyta układu pokarmowego).

Założenia diety na przytycie są w zasadzie takie same jak zasady racjonalnego żywienia. Dieta wymaga zjadania pięciu posiłków dziennie, najlepiej o tej samej porze (co trzy lub cztery godziny). By pobudzić apetyt, przed głównymi posiłkami należy wypijać szklankę soku warzywnego lub owocowego.

Z diety wykluczamy fast-foody, potrawy tłuste, duże ilości słodyczy. Produkty te dostarczają duże ilości kalorii, ale wbrew pozorom nie służą tyciu. Są niezdrowe i obciążają żołądek, powodując tym samym problemy trawienne. Rezygnujemy również z napojów gazowanych i bardzo ostrych przypraw, które działają podobnie jak fast-foody – podrażniają żołądek.

Dieta na przytycie powinna uwzględniać przede wszystkim węglowodany (białe pieczywo, kasze, makarony, kluski), ponieważ ich nadmiar łatwo przekształca się w tkankę tłuszczową. Codzienny jadłospis diety na przytycie powinien zawierać około 3500 kcal, z czego połowę stanowić powinny właśnie węglowodany.

Stosując dietę na przytycie musimy pamiętać o kilku niezwykle ważnych zasadach. Jedną z nich jest zjadanie pierwszego posiłku do godziny po przebudzeniu, zaś ostatni posiłek najlepiej spożywać dwie godziny przed snem.

Komponując posiłki należy dążyć do tego, by każdy z nich był jak najbardziej wartościowy, tzn. zawierał jak najwięcej składników odżywczych. Najlepiej łączyć pieczywo/ryż z mięsem/produktem mlecznym i tłuszczem. Nie należy ograniczać się do dań złożonych tylko z warzyw czy owoców (choć stanowią one równie ważny element diety).

Zbytni spadek wagi wynika na ogół z niedoboru białka, witamin oraz składników mineralnych, dlatego stosując dietę na przytycie warto spożywać produkty zbożowe, tłuste morskie ryby, tłuszcz w postaci śmietanki, serów i pełnego mleka, masła, łatwo przyswajalne węglowodany (napoje słodzone miodem), potrawy mączne oraz obfite desery (zamiast słodyczy pożywne orzechy, migdały i suszone owoce). Oprócz ciepłych napojów dobrze jest zjeść zupę mleczną. W jadłospisie uwzględniajmy te produkty, które szczególnie lubimy.

Ważne jest, by po obfitym posiłku pozwolić sobie na półgodzinny wypoczynek, a wychodząc z domu zabierać ze sobą kanapkę i owoc.

W diecie na przytycie ważną rolę odgrywa apetyt, a posiłki nie mogą być wmuszane. Dlatego by go pobudzić spożywajmy świeże sezonowe owoce i warzywa. Zimą można je zastępować owocami południowymi – pomarańczami, grejpfrutami, mandarynkami. Zalecane są też różnorodne surówki i sałatki z warzyw i owoców, leguminy, orzeźwiające desery owocowe (kisiele, galaretki). Nasz apetyt pobudza także niezbyt słodkie kompoty, soki owocowe i warzywne (najlepiej z owoców wyciśniętych w domu).

Podobne: