Odchudzanie w cukrzycy rzeczywiście nie jest łatwe. Wiedzieć bowiem należy, że choroba ta najczęściej rozwija się u osób z nadwagą lub otyłych. Cukrzyca jest chorobą, która, w dużym uproszczeniu, jest efektem niedoboru w organizmie insuliny, czyli hormonu produkowanego przez trzustkę. Insulina ma znaczący wpływ na to, jak przebiegają procesy przemiany materii zachodzące u człowieka, ponieważ bierze udział w ich regulacji. W związku z brakiem tego ważnego hormonu w organizmie dochodzi do podwyższenia poziomu glukozy we krwi (hiperglikemii). Zaniepokoić nas i skłonić do oznaczenia stężenia cukru we krwi powinny: uczucie zwiększonego pragnienia, czasem silniejszy niż zwykle apetyt, częste oddawanie moczu, sucha, swędząca skóra, zmęczenie, problemy z widzeniem, świąd i zmiany zapalne w obrębie zewnętrznych narządów płciowych.

Podstawą leczenia cukrzycy jest zmiana stylu życia, przestrzeganie diety i regularny wysiłek fizyczny (pozwolą one kontrolować nie tylko glikemię, ale i masę ciała). Ogólną zasadą diety dla cukrzyków jest to, że węglowodany powinny stanowić 50 procent dziennego jadłospisu. Cukry proste, czyli słodkie w smaku (cukier, miód, owoce, soki owocowe) lub złożone, czyli niesłodkie w smaku (chleb, krakersy, ziemniaki, makarony, kasze, ryż). Sięgając po odpowiedni produkt, trzeba wiedzieć, ile dostarcza się cukru swemu organizmowi.

W cukrzycy podstawą diety jest systematyczne jedzenie. Jeżeli zamierzamy zgubić nadmierne kilogramy, najlepiej zjadać pięć małych posiłków dziennie. Pożądaną stopniową utratę masy ciała (około 1 kg w tydzień) da umiarkowane zmniejszenie bilansu kalorycznego (o 500-1000 kcal dziennie). Indywidualną dietę warto opracować w porozumieniu z lekarzem prowadzącym i dietetykiem. Sukcesów w walce z nadwagą nie osiągnie się bez systematycznej aktywności fizycznej. Treningi pozwalają stracić kilogramy, ale także obniżają poziom cukru we krwi i uwrażliwiają tkanki obwodowe na działanie insuliny, co pozwala na zmniejszenie dawki leków. Ruch obniża ciśnienie tętnicze i stężenie cholesterolu we krwi, redukuje stres, wzmacnia mięśnie i kości, dodaje energii do życia, poprawia sen. Ćwiczenia muszą być jednak wprowadzane rozważnie, najlepiej po konsultacji z lekarzem. Chorzy na cukrzycę powinni jeść niedużo, ale często (do sześciu razy dziennie). Każdy posiłek powinien stanowić podobną ilość węglowodanów, białka i tłuszczów. Dzięki temu można uniknąć wahań poziomu cukru we krwi.

Diabetycy powinni pić ok. 2 litrów płynów, najlepiej wody mineralnej. Można pozwolić sobie na niewielką ilość kawy lub herbaty. Natomiast z diety należy wyeliminować alkohol, który wspomaga rozwój cukrzycy typu II oraz wchodzi w poważne interakcje z przyjmowanymi przez chorego lekami. Stosujący dietę dla cukrzyków powinni jeść tylko wtedy, gdy są głodni i kończyć posiłek po zaspokojeniu głodu. Dieta ta wymaga liczenia spożywanych węglowodanów, tłuszczów i błonnika aż do momentu ustabilizowania glikemii (stężenia glukozy we krwi).Pamiętać należy także, że poziom cukru obniżają: cebula i jej pochodne, płatki owsiane, szałwia, seler, fasola. Dieta dla cukrzyków zaleca spożywanie w dużych ilościach owoców i warzyw a ograniczyć produkty wywołujące cholesterol.

Podobne: