Nie takie jajko straszne jak o nim mówią. Od niedawna naukowcy odchodzą od posądzania jaj o znaczne podnoszenie poziomu cholesterolu. To nasz organizm produkuje go najwięcej (2/3 całości), reszta pochodzi z diety. Według nich, jaja można jeść codziennie, oczywiście z umiarem, tym bardziej, że są wyjątkowo odżywcze.

Opracowana przez amerykańskich dietetyków z Kliniki Mayo (zajmującej się leczeniem otyłości) dieta jajeczna trwa dwa tygodnie. Większość lekarzy i dietetyków uważa, że w ten sposób można się odżywiać przez 3-5 dni. Codziennie bowiem, zjada się sześć jaj ugotowanych na twardo.

Dlaczego akurat jajko? Bo jest niskokaloryczne (jedno jajko to około 70 kcal) i bogate w pełnowartościowe białko. Na długo zaspokaja apetyt. Jajko jest też bogate w łatwo przyswajalne witaminy A, D i E, zawiera między innymi żelazo, magnez, potas i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Stosując dietę jajeczną je się tylko trzy posiłki dziennie i trzeba wypijać trzy litry płynów: wody, herbatek ziołowych lub owocowych, słabej czarnej herbaty i kawy. Jajka należy jeść z jakimś tłuszczem, na przykład z majonezem, olejem, oliwą, masłem.

Jadłospis można wzbogacić owocami i warzywami. Ostatniego dnia na kolację jajka można zastąpić piersią z kurczaka.

Dieta jajeczna jest prosta i szybko odchudza (w ciągu kilku dni można stracić nawet pięć kilogramów).

Zanim jednak się zdecydujemy na dietę jajeczną, wiedzieć należy kilka istotnych szczegółów o głównym składniku diety, czyli jajkach.

Kupując jajka należy sprawdzić czy skorupka jest gładka, bez plamek i pęknięć, czy ma jednolitą barwę i matową powierzchnię. Wielkość jajek nie świadczy o jakości, zaś kolor skorupy jest sprawą genetyczną. Świeżość jajkamożna łatwo rozpoznać właśnie po matowej skorupie. Świeże jajko po włożeniu do wody opada na dno, tygodniowe jest uniesione jednym końcem ku górze, natomiast jajka, które nie nadają się do jedzenia, pływają po powierzchni. Jajka najlepiej przechowywać w lodówce w kartonowym pojemniku – opóźnia on wysychanie i chroni przed wchłanianiem zapachów. Zachowują wtedy świeżość do trzech tygodni. Bezpośrednio przed użyciem jajka trzeba starannie umyć, a przeznaczone do jedzenia na surowo sparzyć (ale nie wcześniej, bo pozbawione naturalnej osłony szybciej się psują). Jeśli musimy umyć jajko przed włożeniem do lodówki, bo jest zanieczyszczone, należy je spożyć w ciągu tygodnia.

Na miękko jajka gotujemy 2-3 minuty, na półtwardo 4-5 minut, a na twardo 7-9 minut od zawrzenia wody (jajka należy wkładać do zimnej wody). Nie gotujemy jajek dłużej niż dziesięć minut, ponieważ białko będzie twarde i mniej strawne, a wokół żółtka powstanie sina obwódka. Ugotowane jajka należy włożyć do zimnej wody, łatwiej je wtedy obierzemy nie uszkadzając białka.

Dieta jajeczna jest restrykcyjna, monotonna i niezdrowa, dlatego jest zakazana osobom z wysokim cholesterolem i chorą wątrobą. Może prowadzić do wzrostu cholesterolu we krwi, zwęża on tętnice i powoduje choroby krążenia. Po jej zakończeniu spodziewany jest efekt jo-jo, a znikoma ilość węglowodanów może powodować osłabienie i senność. Mogą pojawić się również wymioty i wysypka, spowodowana zbyt dużą ilością białka.

 

Podobne: