Chcę schudnąć. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić? Niekoniecznie. Można to osiągnąć bez wyrzeczeń, nakładu czasu czy dużych pieniędzy. Trzeba tylko powiedzieć chcę. Od czego zacząć? Ponieważ odchudzanie to bardzo indywidualny proces, trzeba dobrze dopasować rodzaj diety do organizmu. Jedne są drakońskie, restrykcyjne, inne lekkie, przyjemne i smaczne. I właśnie dieta Kwaśniewskiego jest dietą dla prawdziwych smakoszy.

Kuracja dr. Kwaśniewskiego, jak żadna inna dieta trafia w polskie gusta kulinarne. Opracował ją już ponad trzydzieści lat temu lekarz wojskowy i dietetyk z Ciechocinka, Jan Kwaśniewski. I od tyluż lat dieta ta ma zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Zdaniem tych drugich jest zbyt tłusta, więc niebezpieczna. Jej zwolennicy z kolei uważają, że jest to dieta optymalna. Sam autor uważa, że niezbędnym dla zdrowia składnikiem odżywczym jest tłuszcz (jego źródłem jest głównie mięso), następnie zaś białko. Węglowodany natomiast są potrzebne tylko po to, by umożliwić niektóre reakcje w organizmie, dlatego nie trzeba spożywać ich zbyt dużo.

Głównym założeniem diety Kwaśniewskiego jest zachowanie właściwych proporcji między białkiem, tłuszczem i węglowodanami. Czyli, utratę wagi gwarantuje nie liczenie kalorii, ale komponowanie każdego posiłku według proporcji: na każdy gram białek przypadają trzy gramy tłuszczu i pół grama cukru. Od tej zasady mogą istnieć pewne odstępstwa spowodowane np. stanem zdrowia lub wiekiem.

Można jeść o syta, trzy razy dziennie a w jadłospisie powinny się znaleźć przede wszystkim dania na ciepło. Zalecane potrawy są typowe dla tradycyjnej, polskiej kuchni. Podstawa menu to: tłuste mięsa, drób oraz podroby, pełnotłuste mleko i jego przetwory, jaja. Warzywa, niektóre owoce i produkty zbożowe są dopuszczalne w niewielkich ilościach. Bezwzględnie zabroniony jest chleb i wszystkie słodycze, z wyjątkiem tych opartych na przepisach twórcy diety. Należy zrezygnować ze wszystkiego, co sztuczne (produkty barwione, dosładzane, konserwowane oraz fast-foody). Zamiast soli używa się ziołowych przypraw. Pije się jak najwięcej, najlepiej wody (co najmniej dwa litry na dobę).

W diecie tej brakuje wielu cennych witamin (głównie C oraz z grupy B) i składników mineralnych (potasu, wapnia, magnezu i miedzi), natomiast za dużo w niej witaminy A, sodu fosforu, żelaza i cynku, co może wpłynąć niekorzystnie na zdrowie. Nadmierne obciążenie organizmu tłuszczami i białkiem powoduje ryzyko zaostrzenia wielu chorób, np. serca nerek czy wątroby, a przewaga produktów mięsnych sprzyja odwodnieniu (stąd szybka utrata kilogramów na początku diety).

Warto wiedzieć, że dietę należy rozpocząć od razu, bez okresu przejściowego. Trzeba jeść wtedy, gdy m się ochotę, i zjadać tyle, by nie czuć potrzeby dalszego jedzenia. Wskazana jest duża dawka ruchu, dostosowując jednak rodzaj wysiłku do możliwości organizmu. Wszelkie odstępstwa od diety bądź nawet okresowe łamanie jej zasad nie dają oczekiwanego efektu.

Podobne: