Dieta lekkostrawna polega na odciążeniu organizmu i wprowadzeniu lekkiego jadłospisu. Odciążamy układ pokarmowy zarówno pod względem jakościowym jak i ilościowym. Zalecana jest osobom w podeszłym wieku, osobom przechodzącym choroby infekcyjne, zmagającym się ze stanami zapalnymi błony śluzowej jelit i żołądka, oraz nadpobudliwością jelita grubego.

Decydując się na dietę lekkostrawną, musimy pamiętać o spożywaniu pięciu posiłków dziennie, co może być dużym utrudnieniem dla osób zabieganych i zapracowanych. Posiłki nie powinny być zbyt obfite, by nie zalegały w żołądku. Aby ułatwić dostęp soków trawiennych, należy każdy kęs starannie pogryźć. Ważne jest, by maksymalnie ograniczyć spożywanie produktów tłustych, potraw smażonych lub pieczonych tradycyjnie (nie wolno używać tłuszczu). Najlepiej, jeśli gotujemy na parze lub w wodzie a pieczemy w folii aluminiowej, na ruszcie lub w elektrycznym opiekaczu. Należy ograniczyć spożywanie razowych produktów zbożowych.

Unikamy produktów wzdymających, które sprzyjają gromadzeniu się gazów w jelitach (rośliny strączkowe – fasola, groch, soja, soczewica, bób, oraz warzywa kapustne i cebulowe).

Warzywa i owoce powinno się spożywać głównie w formie przetworzonej. Zalecane są jabłka, truskawki, brzoskwinie, pomarańcze, banany (owoce należy spożywać bez skórek i pestek) Należy ograniczyć stosowanie ostrych przypraw, które drażnią ściany narządów układu pokarmowego, co przyczynia się do powstawania nadkwasoty. Jedynymi przyprawami, które wolno stosować w diecie lekkostrawnej są sok z cytryny, pietruszka, koperek, majeranek i odrobina soli. Całkowicie wyłączamy z diety ocet, pieprz, paprykę, musztardę, ziele angielskie, gorczycę oraz ketchup. Produktami wskazanymi są jasne, czerstwe pieczywo, biszkopty i sucharki, drobne kasze, makarony i ryż, jajka na miękko, jajka sadzone oraz omlety, chude mięso i wędliny, ryby (dorsz, leszcz, sola, szczupak, sandacz), masło, oleje roślinne (do surówek wyłącznie oliwa z oliwek), gotowane na parze marchewka, buraki, dynia, zupy mleczne, owocowe, barszcz czerwony, pomidorowa, jarzynowa, miód i dżemy, kisiele, musy, przeciery i kompoty owocowe. Unikamy natomiast alkoholu, kawy, napojów gazowanych. Zastępujemy je słabą herbatą, rozcieńczonymi sokami owocowymi i warzywnymi oraz niegazowaną wodą mineralną.

Dieta lekkostrawna jest bardziej dietą zdrowotną niż odchudzającą. Jej łagodzące działanie na układ pokarmowy można dodatkowo wzmocnić ziołami domowej apteczki, np. napar z rumianku, napar z koperku i kminku, który redukuje bóle związane z nagromadzeniem się gazów, herbatkę z czarnych jagód, która z kolei działa przeciwbiegunkowo, oraz pobudzającą wydzielanie soków trawiennych miętę.

W diecie lekkostrawnej oprócz lekkich potraw istotną rolę spełniają również inne warunki, takie jak spożywanie posiłków i napojów o temperaturze umiarkowanie ciepłej, regularne ich spożywanie o stałych porach (często i w niewielkich ilościach), czy jedzenie w spokoju psychicznym bez pośpiechu, którego skutkiem są dolegliwości trawienne, niestrawności a nawet wrzody żołądka.

Podobne: