Nieprawidłowy sposób odżywiania może być przyczyną niejednej dolegliwości. Należą do nich przede wszystkim choroby metaboliczne, takie jak choroba wieńcowa, cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, kamica żółciowa i nerkowa. Stosowanie nieprawidłowej diety może prowadzić do poważnych zaburzeń odporności immunologicznej (alergia, nawracające infekcje, zapalenie stawów, wątroby, zapalenie jelita grubego, a także choroby zwyrodnieniowe oraz zaburzenia funkcji). Jak zatem ustrzec się przed grożącymi chorobami?

Jednym ze sposobów jest dieta oczyszczająca, która może być wstępem do właściwej diety odchudzającej lub do zmiany dotychczasowych nawyków żywieniowych.

Dieta oczyszczająca zaleca spożywanie warzyw niskokalorycznych i ubogich w substancje odżywcze, tj. marchew, kapusta, ogórki (kapusta i ogórki najlepiej kiszone), seler, pietruszka, kalafior, chrzan, rzodkiewka, cebula, pory, kabaczek, cukinia, dynia, sałata, papryka, pomidory oraz owoce – jabłka, cytryny, grejpfruty. Stanowczo unikamy produktów bogatych w białka, cukry i tłuszcze.

Decydując się na zastosowanie diety oczyszczającej, musimy pamiętać o kilku istotnych zasadach. Warzywa i owoce należy jadać bez żadnych dodatków (ewentualnie sok z cytryny, bądź zioła). Można je również spożywać w postaci surówek, soków, zup, warzyw duszonych. Unikamy kawy, mocnej herbaty i alkoholu. Rezygnujemy z palenia papierosów.

W ciągu pierwszych dwóch dni trwania diety oczyszczającej wskazane jest picie wyłącznie soku, na przykład z marchwi. Może on wywołać biegunkę (należy wtedy przez jeden dzień jeść wyłącznie gotowaną marchew). Po dwóch, trzech dobach wraca dobre samopoczucie, jak również przestaje dokuczać głód.

Dieta oczyszczająca umożliwia jedzenie warzyw bez ograniczeń. Komponując posiłki należy trzymać się zasad diety. I tak, śniadanie może składać się na przykład z soku jabłkowego, jabłkowo-marchwiowego, jednego grejpfruta, surówki z selera i jabłka oraz wywaru z warzyw mieszanych. Na obiad jemy jabłko, barszczyk ze startymi burakami, kapustę kwaszoną duszoną z jabłkiem i cebulą, surówkę z cykorii z jabłkiem i cytryna, surówkę z rzodkiewki i szczypioru oraz ogórek kwaszony. Kolacja zaś, to pieczone jabłko, surówka z marchwi, ciepły sok pomidorowy z natka pietruszki oraz herbata ziołowa.

Dieta oczyszczająca szczególnie polecana jest tym, którzy chcą poprawić stan swojej skóry, oczyścić organizm z toksycznych substancji, bądź też pozbyć się nadmiaru wody zgromadzonego w organizmie. Choć trwa krótko, bo zaledwie dziesięć dni i na spektakularne efekty nie mamy co liczyć, dzięki niej poczujemy się lekko i świeżo. Ciało będzie wypoczęte i jędrne, znikną problemy z przemianą materii, suchą, zmęczoną skórą i złym samopoczuciem.

Dietę oczyszczającą powinno się stosować okresowo, raz na jakiś czas, a jej długość oraz częstotliwość uzależnić od prowadzonego trybu życia.

By utrzymać efekty oczyszczania organizmu, po zakończeniu diety oczyszczającej wskazane jest przejść na dietę 1000 kcal (lekarze zwykle zalecają dwa tygodnie).

 

Podobne: