Twórca diety rozdzielnej dr William Hay opracował dietę, która polega na rozdzielnym spożywaniu żywności (białka i węglowodanów). W tym celu podzielił żywność na trzy grupy: białkową (gotowane mięso, ryby, drób, wędliny, jaja, mleko, sery do 50 procent tłuszczu, owoce bez bananów); grupę węglowodanową (pieczywo, kasze, ryż, makarony, ziemniaki, suszone owoce, banany, cukier); neutralną (warzywa, jogurty, kefiry, sery mające ponad 50 procent tłuszczu, twarogi, śmietana, tłuszcze, orzechy, wędzone na zimno mięso i ryby). Zatem w jednym posiłku można łączyć tylko produkty białkowe z neutralnymi lub węglowodanowe z neutralnymi i tłuszcze (oliwa, olej, masło).

Produktami zalecanymi w diecie rozdzielnej jest chleb razowy, płatki owsiane, kasza gryczana, karczochy (sprzyjają regeneracji wątroby; ich wyciąg wspomaga rozpuszczanie złogów żółciowych), owoce, słodkie warzywa, pestki, nasiona i kiełki.

Dlaczego kiełki? Kiełki to prawdziwa fabryka witamin. Zawierają wszystko, co najlepsze i to w gigantycznych dawkach. Są skarbnicą witamin z grupy B, witaminy C, D, E, K, PP oraz żelaza, fosforu, wapnia, magnezu, potasu, cynku, jodu, manganu, miedzi, litu, selenu. Dużo w nich beta-karotenu, wartościowego białka oraz kwasów tłuszczowych omega-3. Są bogate w błonnik. Na dodatek dostarczają niewiele kalorii i nie maja właściwości wzdymających. Kiełki chronią nas przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Hamują tworzenie się ich w organizmie i unieszkodliwiają działanie tych, które wchłaniamy z otoczenia. Obniżają poziom złego cholesterolu, zapobiegają miażdżycy i nowotworom oraz regulują trawienie. Doskonale wpływają na cerę, włosy, paznokcie i zęby oraz wzmacniają kości. Regenerują i odmładzają organizm, poprawiają odporność, uzupełniają nierobów witamin i minerałów, jednym słowem – poprawiają samopoczucie.

Dieta rozdzielna eliminuje z jadłospisu cukier, sól, kawę, mocną herbatę, napoje gazowane, alkohol, czerwone mięso, wędliny, dania pikantne, smażone, ciasta, czekoladę.

Jemy często, ale mało (dziennie 1000 kcal). Obowiązkowo trzy posiłki – jeden oparty na węglowodanach, jeden na białkach i jeden z warzyw i owoców. Pomiędzy białkami i węglowodanami muszą być dwu- lub trzygodzinne przerwy. Owoce należy jadać na śniadania lub jako przekąskę (można dwie przekąski). Pijemy tylko między posiłkami.

Dieta rozdzielna jest zróżnicowana, bogata w witaminy i minerały. I choć poprawia przemianę materii i samopoczucie nie należy jej stosować dłużej niż trzy tygodnie (dłużej tylko po konsultacji z lekarzem). Jest pracochłonna i bardzo niskokaloryczna. Pierwszym treściwym posiłkiem jest obiad, a to może być trudne do zniesienia –szczególnie dla osób aktywnych fizycznie.

Dieta rozdzielna nie jest polecana osobom z chorobami układu pokarmowego. I choć dieta rozdzielna obiecuje utratę nawet siedmiu kilogramów w ciągu trzech tygodni, to nie udowodniono naukowo, że rozdzielne spożywanie białek i węglowodanów w posiłkach wpływa na sprawniejszy proces trawienia i pomaga szybciej schudnąć. Przyznać jednak należy, że dieta rozdzielna, pomimo tego, że jest bardzo restrykcyjna, uczy jednak zdrowych nawyków żywieniowych.

 

Podobne: