Konstrukcją jadłospisu diety strukturalnej jest jej dobra struktura, czyli wyselekcjonowanie produktów mających minimum kalorii a maksimum substancji odżywczych.

Twórca diety, dr Marek Bardadyn, ekspert w dziedzinie żywienia, oparł swą dietę na bardzo prostej zasadzie. Wszystkie zalecane w niej produkty wyselekcjonował według kryterium minimalnej kaloryczności i maksymalnej zawartości witamin, minerałów oraz przeciwutleniaczy. Dieta polega na zamianie zwykłych składników na strukturalne, co w efekcie daje lepsze samopoczucie, więcej energii i oczywiście upragniony rezultat – pozbycie się zbędnych kilogramów. Produkty strukturalne dostarczają minimalnej liczby kalorii, zapewniając przy tym maksymalne dostępne dawki składników odżywczych i substancji odpowiadających za szybszą przemianę materii.

 

Zasada działania diety strukturalnej polega na dostarczaniu organizmowi wszystkich niezbędnych do odnawiania struktury składników. Zniweluje to zapotrzebowanie na jedzenie zbędnych kalorii. Dopóki jednak będzie brakowało choćby jednego pierwiastka, nasz system trawienny będzie aktywnie domagał się jedzenia, by dopełnić potrzeby organizmu. I tak, jeśli w obfitym, ale niepełnowartościowym posiłku nadal będzie brakowało jakiegoś związku, nie nasycimy się nim, bez względu na jego wartość kaloryczną. Dlatego, dieta strukturalna poleca stosowanie koktajli, których zadaniem jest właśnie dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

 

W jadłospisie diety strukturalnej powinny się znaleźć banany, czarne jagody, czosnek, herbata zielona, jogurt, maliny, mleko sojowe, morele, morszczyn, otręby pszenne, pomarańcze, sok pomidorowy, siemię lniane, truskawki, wiśnie, zarodki pszenne. To najbardziej wartościowe dla współczesnego człowieka pokarmy. Ich regularne spożywanie zapewnia wzmocnienie, regeneracje i odmłodzenie organizmu oraz trwałą redukcję masy ciała. Zawierają też naturalne substancje, odpowiadające za przyspieszone tempo przemiany materii. A jak już wiemy, kluczem do chudnięcia jest właśnie dobra przemiana materii.

Dieta strukturalna proponuje takie odchudzanie, które w zasadzie nie wymaga wyrzeczeń ani liczenia kalorii, a jedynie stosowania zalecanych do spożywania produktów. Po jej zakończeniu nie występuje charakterystyczny dla większości diet, efekt jo-jo.

Zdaniem dietetyków, dieta strukturalna dr. Bardadyna jest w pełni uzasadniona medycznie. Tajemnicą jej powodzenia jest uzyskanie (dzięki maksymalnym dawkom naturalnych witamin, minerałów i przeciwutleniaczy) prawidłowego tempa podstawowej przemiany materii, również w czasie długotrwałego ograniczenia kaloryczności diety. Wybieranie produktów strukturalnych nawet po zakończeniu diety strukturalnej daje w rezultacie trwałe unormowanie masy ciała.

 

Dzień można rozpocząć kanapką z mozarellą i koktajlem (zmiksowane mleko sojowe z łyżką otrąb pszennych i jedną trzecią średniego banana). Drugie śniadanie to około 100 kcal, np. sześć orzechów laskowych, połówka włoskiego, sześć nerkowców. Obiad to zupa warzywna, kurczak z kaszą i surówka z marchwi, podwieczorek kiść winogron. Na kolację pełnoziarnisty wafel ryżowy, łyżeczka masła orzechowego oraz koktajl zielony (zmiksowany kefir lub jogurt naturalny z małym awokado, łyżką soku z cytryny, siekaną zieloną pietruszką i otrąb owsianych oraz z połową łyżeczki morszczynu).

Dzięki tak skomponowanemu (przykładowemu) jadłospisowi, chudniemy zdrowo i bez towarzyszącego w innych dietach, uczucia głodu.

Podobne: