Prosta, ale dość restrykcyjna dieta szwedzka, pozwala szybko pozbyć się kilku zbędnych kilogramów. Jest popularna wśród kobiet, które traktują ja często jako dietę ostatniej szansy, na przykład przed ważną imprezą.

 

Opiera się, na trzynastodniowym (tyle trwa), z góry ustalonym jadłospisie, w którego skład wchodzą proste, niedrogie potrawy. Dieta szwedzka powoduje szybką utratę wagi i podobno na dłuższy czas przyspiesza przemianę materii. Jednak pod warunkiem, że ściśle przestrzega się jej zasad. Już małe odstępstwo, np. wypicie kieliszka wina, może zaprzepaścić efekty kuracji.

 

Dieta szwedzka przewiduje trzy posiłki dziennie. Dzienna wartość kaloryczna waha się od 200 kcal do 900 kcal. Dieta sama w sobie jest dość monotonna. W jej skład wchodzą głównie jajka, czerwone mięso, sałata i czarna kawa.

 

Do minimum ograniczamy spożycie tłuszczów nasyconych, czyli zwierzęcych. Zatem wykluczamy z menu wieprzowinę, bekon, kiełbasę, salceson i pasztet itp.). Istnieje możliwość wprowadzenia do jadłospisu tłuszczów pochodzenia roślinnego, ale tylko w postaci oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek.

 

Wszelkie odstępstwa od diety nie dają gwarancji jej powodzenia. Zabronione są wszelkie przegryzki, alkohol, nawet guma do żucia. Nie można stosować soli i przypraw. Zastąpić je musi sok z cytryny. Codziennie powinno się wypijać co najmniej dwa litry płynów (najlepiej niegazowana woda mineralna). Oprócz kawy dozwolona jest zielona herbata.

 

Dania na obiad i kolację można zamieniać, oczywiście w ramach zaleceń na konkretny dzień. Ważne jest, by przestrzegać pór spożywania posiłków. Obiad powinno się spożywać między godziną dwunastą a czternastą, kolację nie później niż o godzinie osiemnastej. Dieta szwedzka rozpoczyna dzień kawą, także zaprzecza poglądowi wszystkich dietetyków i lekarzy, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia, gdyż dostarcza energii na cały dzień.

 

Dieta szwedzka jest mało urozmaicona i jak już wspomniałam rygorystyczna, dlatego trudno wytrwać na niej do końca. Bardzo niska dzienna dawka kalorii, powoduje, że stosując dietę szwedzką, bardzo często towarzyszy nam uczucie głodu.

 

Szybka strata kilogramów sprawia, że po zakończeniu diety szwedzkiej zazwyczaj występuje efekt jo-jo. By temu zapobiec należy ostrożnie i stopniowo zwiększać kaloryczność posiłków. Przez następne dwa lub trzy tygodnie nie powinno się przekraczać 1000 kcal na dobę.

Dieta szwedzka jest uboga w składniki mineralne i witaminy. Po jej ukończeniu należy uzupełnić powstałe niedobory, przyjmując preparaty witaminowe i tak skomponować jadłospis, by dominowały w nim owoce i warzywa. Teraz już można je spożywać w dowolnych ilościach, a w szczególności: brukselkę, bakłażany, selery, marchew, pomidory, sałatę czy kapustę.

Dieta szwedzka, jeżeli jest ściśle przestrzegana powoduje utratę od siedmiu do nawet dwudziestu kilogramów. Można ją stosować jedynie raz na dwa lata. Zanim, zatem zdecydujemy się na zastosowanie diety szwedzkiej, warto zapoznać się z jej programem, gdyż budzi on duże kontrowersje.

Podobne: