Choć przez swych przeciwników postrzegana jako bardzo rygorystyczna i monotonna, dieta zegarowa jest świetnym sposobem na oczyszczenie organizmu i na odzyskanie lekkości po przejedzeniu. Przeznaczona dla osób zdrowych i do krótkotrwałego stosowania dieta zegarowa pomoże szybko stracić parę centymetrów w talii. Trwa trzy dni i obiecuje utratę trzech kilogramów.

 

Stosując dietę zegarową należy spożywać tylko to, co zawarte w menu i pić dużą ilość niegazowanej wody mineralnej. Na trzy dni rezygnujemy z cukru i soli, a po zakończeniu diety wskazane jest ograniczanie tych produktów. Posiłki jada się co dwie godziny, zaczynając szklanką zielonej lub czerwonej herbaty o siódmej rano. Następnie, jajko na twardo i filiżanka kawy o godzinie dziewiątej, o jedenastej 10 dag chudego twarogu, o trzynastej 20 dag chudego gotowanego mięsa lub ryby. Godzina piętnasta – 20 dag owoców np. banan, jabłko, śliwki, grejpfrut; godzina siedemnasta, znów jajko na twardo, szklanka czarnej herbaty. Ostatni posiłek powinien być spożyty o dziewiętnastej – szklanka soku pomidorowego, czerwonego barszczu lub czerwonego wytrawnego wina.

 

Sekretem diety zegarowej jest sprzymierzeniec odchudzania – czerwona i zielona herbata. Czerwona, nazywana przez Chińczyków smoczą, wspomaga trawienie i spalanie tłuszczu. Procesy fermentacyjne zachodzą w niej krócej niż w czarnej herbacie, zawiera zatem więcej enzymów i polifenoli. To właśnie im zawdzięcza odchudzające właściwości. Polifenole (taniny) regulują wydzielanie żółci i ułatwiają trawienie, przyspieszają też zamianę tłuszczu w energię, i co bardzo ważne – obniżają poziom cholesterolu. Należy pić ją pół godziny po każdym posiłku, wtedy działa najlepiej.

 

Druga, zielona herbata ma działanie antyrodnikowe, to ze względu na wysoka zawartość flawonoidów i przeciwutleniaczy. Jeden z nich, galusan, jest dwadzieścia razy silniejszy niż witamina C, inny, równie ważny przeciwutleniacz – tanina – działa antybakteryjnie i antywirusowo. Wspomaga ona leczenie bakteryjnych schorzeń przewodu pokarmowego oraz hamuje rozwój bakterii Helicobacter pylori. Regularne picie zielonej herbaty obniża poziom trójglicerydów i cholesterolu, co zmniejsza zagrożenie miażdżycą. Oprócz tego napar z liści herbaty zawiera sporo fluoru (zapobiega rozwojowi próchnicy zębów). Zielona herbata pobudza i orzeźwia dzięki dużej zawartości teiny (działa tak samo jak kofeina w kawie). Po wypiciu zielonej herbaty zwiększają się zdolności umysłowe i fizyczne organizmu. Mija zmęczenie, znużenie i uczucie senności. Teina ułatwia proces uczenia się i poprawia zdolność kojarzenia. Reguluje też pracę jelit a nawet łagodzi bóle różnego pochodzenia. Właśnie dla tych zalet herbaty w diecie zegarowej jest jej tak duża ilość.

 

Przy tak skomponowanym jadłospisie, utrata obiecywanych trzech kilogramów może być trudna do osiągnięcia, ale zrzucenie półtora do dwóch kilogramów powinno się udać. W ciągu trzech dni stosowania diety zegarowej niestety nie pozbędziemy się tkanki tłuszczowej, a jedynie nadmiaru wody, ale można ją potraktować jako wstęp do właściwej diety odchudzającej.

 

Warto się jeszcze zastanowić nad sama nazwą diety. Z całą pewnością nawiązuje do zegarowego (co dwie godziny) przestrzegania pór posiłków.

 

Podobne: